Szczęśliwa trzynastka – sprawdź, jak poprawnie informować o projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich
Promowanie nowego projektu nie polega tylko na reklamie, której zadaniem jest przyciągnięcie nowych odbiorców. Jako beneficjent środków unijnych jesteś zobowiązany do przestrzegania konkretnych zasad związanych z informowaniem i promowaniem swojego projektu. Te wytyczne mają na celu zapewnienie tego, że opinia publiczna będzie świadoma, skąd pochodzą środki na realizację projektu, a dodatkowo pozna korzyści, jakie przynoszą działania unijne dla społeczeństwa.
Wskazówka numer 1 – wszystko znajdziesz w jednym
miejscu
Niezbędne materiały, których potrzebujesz, znajdziesz na stronie: Poznaj zasady promowania projektów. Dodaj ją do zakładek, znajdziesz tam nie tylko szczegółowe wytyczne dotyczące prawidłowego stosowania zestawów znaków, ale również materiały do pobrania. Szczególną uwagę zwróć na kafelek Zasady promocji i oznakowania projektów – u dołu strony zamieszczone są pliki do pobrania zestawień znaków, wzory tablic, plakatów i naklejek.
Wskazówka numer 2 – oznaczaj prawidłowo
Pierwszym krokiem jest odpowiednie oznakowanie wszystkich materiałów promocyjnych, takich jak ulotki, broszury, plakaty, strony internetowe, a także dokumentacja projektowa. Kluczowe jest, aby na każdym z tych materiałów znalazły się następujące zestawy znaków:
• znak Funduszy Europejskich,
• znak barwy Rzeczypospolitej Polskiej,
• znak Unii Europejskiej,
• herb województwa śląskiego.
Jeśli nie zmieścisz znaków w poziomie, wykorzystaj ułożenie pionowe:
Zwróć uwagę na kreskę oddzielającą herb województwa.
Wskazówka numer 3 – używaj znaków
monochromatycznych
Jeśli nie masz możliwości umieszczenia znaków w kolorze, na przykład ze względu na specyfikę materiału, charakter otoczenia (miejsce kultu lub zabytek) lub materiały z założenia występują w wersji achromatycznej (na przykład korespondencja drukowana na papierze firmowym wykonanym w wersji achromatycznej), wykorzystaj wersję monochromatyczną. Jednak pamiętaj, że znak barw RP występuje tylko w wersji pełnokolorowej.
Pamiętaj, że nie możesz zmieniać kolorów, proporcji ani usytuowania tych znaków. Wszystkie elementy muszą być widoczne i czytelne. Pobierz je ze strony wskazanej na początku artykułu.
Wskazówka numer 4 – odpowiednio oznacz miejsca
realizacji projektu
W przypadku projektów obejmujących prace budowlane, działania w zakresie infrastruktury, inwestycje rzeczowe lub zakup sprzętu obowiązkowe jest umieszczenie tablicy informacyjnej lub plakatu w miejscu realizacji projektu. Brak takich oznaczeń lub ich nieprawidłowe wykonanie może spowodować pomniejszenie dofinansowania maksymalnie o 3%.
Wskazówka numer 5 – zamontuj tablicę
informacyjną
Tablicę informacyjną stosujesz, jeśli całkowity koszt projektu przekracza 500 tysięcy euro (dotyczy wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Natomiast, jeśli realizujesz projekt dofinansowany przez Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, robisz to, gdy kwota przekracza 100 tysięcy euro. Powinna być dobrze widoczna, umieszczona w miejscu realizacji projektu od rozpoczęcia fizycznej realizacji projektu do końca okresu trwałości. Jeśli ulegnie uszkodzeniu lub stanie się nieczytelna, koniecznie wymień ją na nową.
Na tablicy musisz umieścić:
• nazwę Twojej firmy,
• tytuł projektu (maksymalnie 150 znaków).
Rozmiary tablic też są istotne:
• Jeśli realizujesz zadania z zakresu prac budowlanych oraz infrastruktury drogowej, kolejowej, morskiej, wodnej śródlądowej, lotniczej, telekomunikacyjnej, teleinformatycznej, cyfrowej, przesyłowej lub komunalnej musisz umieścić tablicę o rozmiarach 240×120 cm.
• Jeśli w miejscu realizacji inwestycji infrastrukturalnej nie ma możliwości (ze względów technicznych lub
bezpieczeństwa) umieszczenia tablicy 240×120 cm, potrzebujesz zgody instytucji przyznającej dofinansowanie, aby móc umieścić tablicę o wymiarach 120×60 cm.
• Jeśli realizujesz projekt, który obejmuje wyłącznie zakup sprzętu, możesz umieścić tablicę o wymiarach 80×40 cm.
Wskazówka numer 6 – ustaw tablicę wspólną
Jeśli w tym samym miejscu prowadzisz kilka projektów, które musisz oznaczyć tablicami lub jeśli w późniejszym terminie otrzymasz dalsze finansowanie, możesz umieścić jedną, wspólną tablicę, gdzie zamiast tytułu projektu znajdzie się tekst „Tu realizujemy projekty dofinansowane z Funduszy Europejskich”.
Wskazówka numer 7 – tablica czy plakat
Plakat o minimalnym formacie A3 jest wymagany w przypadku mniejszych projektów, które nie kwalifikują się do umieszczenia tablicy informacyjnej, czyli w przypadku funduszy regionalnych, gdy koszt całkowity nie przekracza 500 tysięcy euro, lub jeśli nie przekracza 100 tysięcy euro, gdy realizujesz projekt dofinansowany ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Plakat powinien znaleźć się w widocznym miejscu, tam gdzie realizowany jest projekt, na przykład w siedzibie firmy, która go prowadzi.
Na plakacie umieść:
• nazwę Twojej firmy,
• tytuł projektu (maksymalnie 150 znaków),
• wysokość dofinansowania.
Wskazówka numer 8 – naklejki są ważne
Wszystkie sprzęty, urządzenia, środki transportu czy nawet pomoce dydaktyczne, zakupione w ramach dotacji, muszą zostać oznakowane za pomocą naklejek. Minimalny rozmiar naklejki wynosi 14×8 cm.
Wskazówka numer 9 – wydrukuj poprawnie
broszury reklamowe i dokumentację
Każdy dokument, który jest związany z projektem, jak również wszelkie materiały drukowane, muszą być odpowiednio oznakowane. Dotyczy to dokumentów przetargowych, zaświadczeń, certyfikatów, a także materiałów informacyjnych i promocyjnych rozdawanych uczestnikom projektu czy prezentowanych, takich jak ulotki, broszury, teczki albo roll-up’y.
Wskazówka numer 10 – umieść informacje na
stronie internetowej
Jeśli posiadasz stronę internetową, powinna ona zawierać wymagane oznaczenia. Znak Unii Europejskiej powinien być dobrze widoczny od momentu wejścia na stronę. Ponieważ jest taka możliwość, koniecznie użyj kolorowych znaków. Na stronie należy zamieścić krótki opis projektu (maksymalnie 150 znaków) oraz wiele innych informacji, wszystkie wytyczne znajdziesz na stronie Funduszy Europejskich. Jeśli tworzysz nową stronę, finansowaną ze środków Funduszy Europejskich, wszystkie oznaczenia muszą być widoczne na jej górze. Warto wzbogacić stronę o zdjęcia, grafiki oraz inne materiały multimedialne, które pomogą lepiej zobrazować projekt. Strona musi funkcjonować od początku realizacji projektu do końca okresu trwałości.
Wskazówka numer 11 – poinformuj o projekcie na
kontach w mediach społecznościowych
Twoim obowiązkiem jest poinformowanie wszystkich odbiorców o projekcie, dlatego jeśli nie prowadzisz kont w mediach społecznościowych, załóż je jak najszybciej i poinformuj wszystkich o nowej inicjatywie.
Pamiętaj również o oznaczaniu kont w mediach społecznościowych odpowiednimi hasztagami, takimi jak #FunduszeUE oraz #FunduszeEuropejskie.
Wskazówka numer 12 – dbaj o dostępność, czyli odpowiedni kontrast, interlinie, czcionki i fonty
Wskazówka numer 13 – strzeż się problemów
Ten dokument będzie Twoim przewodnikiem po świecie obowiązków informacyjno-promocyjnych i znajdziesz tam praktyczne porady oraz szczegółowe wytyczne, które pomogą Ci prawidłowo oznaczać swoje materiały promocyjne. Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym konieczności zwrotu części dofinansowania. Dlatego warto zadbać o to, aby wszystkie materiały były zgodne z obowiązującymi wytycznymi. W razie wątpliwości możesz skonsultować się z instytucją, z którą podpisałeś umowę dotyczącą realizacji projektu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak uniknąć błędów i nie stracić dofinansowania, przeczytaj także nasz artykuł: Jak nie stracić stu tysięcy, czyli obowiązki informacyjne i promocyjne w funduszach unijnych. Znajdziesz tam praktyczne wskazówki i przykłady, dzięki którym dowiesz się, na co zwrócić uwagę, aby prawidłowo promować Twój projekt.