Proste rozliczenia w naborze dla rzemieślników — kwoty ryczałtowe we wnioskach o dofinansowanie i wnioskach o płatność
Jeśli chcesz wziąć udział w naborze „Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej”, koniecznie sprawdź, o czym musisz pamiętać w przypadku rozliczeń kwotą ryczałtową.

Prosto i łatwo
Ta metoda rozliczeń jest dla Ciebie optymalna. Nie będziemy sprawdzać wszystkich dokumentów potwierdzających realizację wydatku, mogą to jednak zrobić inne, uprawnione do tego, instytucje.
Podziel zakupy na zadania

Informację o tym, w jaki sposób rozliczane będą wydatki, znajdziesz w regulaminie naboru i wzorze umowy o dofinansowanie. Zajrzyj także do „Instrukcji wypełniania i składania wniosku”. Zapamiętaj, że wskazujesz maksymalnie 10 zadań. Każde zadanie oznacza jeden wydatek, jednak wolno Ci w nim ująć więcej sztuk, a nawet zestaw czy komplet środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. W skład zestawu mogą wchodzić różne elementy, na przykład biurko, krzesło, szafa, jednakże pamiętaj, że muszą to być wydatki z tej samej kategorii kosztów.
Każde zadanie nazwij zgodnie z planowanym zakresem wydatków. Pamiętaj, aby nazwa zadania oddawała jego istotę i sens.
Dołącz oferty

Do wniosku o dofinansowanie musisz dołączyć dwie oferty dotyczące każdego wydatku. Wyślij na przykład e-maile do dwóch różnych dostawców i poproś o odpowiedź na pytanie, jaki jest koszt zakupu. Następnie, na podstawie odpowiedzi, samodzielnie oszacuj koszt wydatku i dołącz otrzymane wiadomości do wniosku. Określ także wskaźniki, które będą świadczyły o realizacji każdego z zadań. Możesz także dołączyć zrzuty ekranu z ofertami. Pamiętaj, aby nie dokumentować oferty poprzez skopiowanie linku — informacje zamieszczone na stronie internetowej mogą się zmienić lub zostać usunięte. W takiej sytuacji ekspert nie będzie mógł ich sprawdzić.
Gdy w ramach kompletu chcesz kupić elementy, które nie są dostarczane przez jednego dostawcę, musisz zgromadzić po dwie oferty dla każdego z nich, na przykład dwie oferty na krzesło fryzjerskie, dwie oferty na lustro, dwie oferty na suszarkę itd.
Jeśli ekspert w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie uzna, że podana przez Ciebie kwota nie jest zgodna z ceną rynkową, może poprosić Cię o wyjaśnienia albo dokonać jej korekty. Ekspert może też uznać, że niektóre wydatki są niezasadne i wówczas również konieczna będzie korekta wydatków.
Korekta wydatków przez eksperta nie może przekroczyć 20% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Jeżeli, zdaniem oceniającego, więcej niż 20% wartości wydatków kwalifikowalnych będzie nieuzasadnione lub zawyżone, uznamy, że projekt nie spełnia kryterium Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków oraz prawidłowość oszacowania kwot ryczałtowych.
Uwaga!
Gdy wskutek korekty kwota dofinansowania, o którą się starasz, spadnie poniżej minimalnej kwoty dofinansowania, czyli 50 tysięcy złotych, Twój projekt nie spełni kryteriów wyboru projektów.
Dokumentowanie zakupu środków trwałych oraz
wartości niematerialnych i prawnych
Sprawdzimy, czy osiągnąłeś wskaźniki ujęte we wniosku o dofinansowanie. Jeśli kupujesz środki trwałe do wniosku o płatność, będziesz musiał dołączyć protokół odbioru. W przypadku braku możliwości pozyskania protokołu odbioru przedstaw potwierdzenie zamówienia, potwierdzenie dostawy lub potwierdzenie wydania z magazynu. Gdy kupisz wartości niematerialne i prawne, dołącz protokół odbioru.
Dokument ten musi zawierać:
- dane Twojej firmy (nazwę, numer NIP oraz adres)
- dane sprzedawcy (nazwę numer NIP oraz adres)
- nazwę zakupionego przedmiotu (model, markę)
- informację stwierdzającą, że przedmiot odbioru jest nowy
- kluczowe parametry techniczne (w przypadku środka trwałego) lub funkcjonalności (w przypadku wartości niematerialnej i prawnej)
- datę i podpisy obu stron.
Kolejnym niezbędnym dokumentem jest ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Gdy nabędziesz środek transportu, konieczne będzie również przedstawienie dowodu rejestracyjnego potwierdzającego spełnienie warunku kwalifikowalności.


Dokumentowanie zakupu usług szkoleniowych
Aby potwierdzić wskaźniki dotyczące liczby przeszkolonych osób, dostarcz kopie certyfikatów lub zaświadczeń, które potwierdzą ukończenie szkoleń przez Twoich pracowników, a także raport imienny ZUS RCA pozwalający zweryfikować, czy w trakcie szkoleń byli oni pracownikami Twojej firmy.
Kopia certyfikatu lub zaświadczenia powinna zawierać:
- dane podmiotu organizującego szkolenie
- dane uczestnika
- liczbę przeprowadzonych godzin szkolenia
- temat i zakres szkolenia
- podpis organizatora lub osoby upoważnionej.

Zapamiętaj!
Jeśli nie zrealizujesz danego zadania w całości i nie udokumentujesz osiągnięcia wskaźników dla kwot ryczałtowych, dotycząca go kwota ryczałtowa zostanie uznana w całości za niekwalifikowalną.
Gdy zaplanujesz w projekcie tylko jedno zadanie i nie osiągniesz wskaźnika potwierdzającego jego realizację, umowa zostanie rozwiązana. Ta sama sytuacja może wystąpić, gdy nie zostanie zrealizowane kluczowe dla projektu zadanie.
Rozliczenie projektu metodami uproszczonymi nie zwalnia Cię z obowiązku stosowania przepisów prawa, których jesteś obowiązany przestrzegać jako przedsiębiorca, na przykład ustawy o rachunkowości czy o podatku VAT.

Skorzystaj także z porad zamieszczonych w artykułach Transformacja – Twój przepis na sukces w nowym naborze dla rzemieślników oraz Nabór, jakiego jeszcze nie było — wspieramy rzemiosło.