Proste rozliczenia w naborze dla rzemieślników — kwoty ryczałtowe we wnioskach o dofinansowanie i wnioskach o płatność

Jeśli chcesz wziąć udział w naborze „Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej”, koniecznie sprawdź, o czym musisz pamiętać w przypadku rozliczeń kwotą ryczałtową.

Grafika przedstawia leżące banknoty euro, na tle których umieszczony jest symbol recyklingu.

Prosto i łatwo

Ta metoda rozliczeń jest dla Ciebie optymalna. Nie będziemy sprawdzać wszystkich dokumentów potwierdzających realizację wydatku, mogą to jednak zrobić inne, uprawnione do tego, instytucje.

Podziel zakupy na zadania

Blondynka w niebieskim berecie trzyma wazon z bukietem kwiatów. W tle widoczne jest wnętrze kwiaciarni z wazonami stojącymi na półkach.

Informację o tym, w jaki sposób rozliczane będą wydatki, znajdziesz w regulaminie naboru i wzorze umowy o dofinansowanie. Zajrzyj także do „Instrukcji wypełniania i składania wniosku”. Zapamiętaj, że wskazujesz maksymalnie 10 zadań. Każde zadanie oznacza jeden wydatek, jednak wolno Ci w nim ująć więcej sztuk, a nawet zestaw czy komplet środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. W skład zestawu mogą wchodzić różne elementy, na przykład biurko, krzesło, szafa, jednakże pamiętaj, że muszą to być wydatki z tej samej kategorii kosztów.

Każde zadanie nazwij zgodnie z planowanym zakresem wydatków. Pamiętaj, aby nazwa zadania oddawała jego istotę i sens.

Dołącz oferty

W centralnym miejscu zdjęcia znajduje się mężczyzna w roboczym fartuchu. Po jego prawej i lewej stronie znajdują się konstrukcje z wieloma metalowymi rurkami, na których wisi niezliczona liczba szewskich kopyt.

Do wniosku o dofinansowanie musisz dołączyć dwie oferty dotyczące każdego wydatku. Wyślij na przykład e-maile do dwóch różnych dostawców i poproś o odpowiedź na pytanie, jaki jest koszt zakupu. Następnie, na podstawie odpowiedzi, samodzielnie oszacuj koszt wydatku i dołącz otrzymane wiadomości do wniosku. Określ także wskaźniki, które będą świadczyły o realizacji każdego z zadań. Możesz także dołączyć zrzuty ekranu z ofertami. Pamiętaj, aby nie dokumentować oferty poprzez skopiowanie linku — informacje zamieszczone na stronie internetowej mogą się zmienić lub zostać usunięte. W takiej sytuacji ekspert nie będzie mógł ich sprawdzić.

Gdy w ramach kompletu chcesz kupić elementy, które nie są dostarczane przez jednego dostawcę, musisz zgromadzić po dwie oferty dla każdego z nich, na przykład dwie oferty na krzesło fryzjerskie, dwie oferty na lustro, dwie oferty na suszarkę itd.

Jeśli ekspert w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie uzna, że podana przez Ciebie kwota nie jest zgodna z ceną rynkową, może poprosić Cię o wyjaśnienia albo dokonać jej korekty. Ekspert może też uznać, że niektóre wydatki są niezasadne i wówczas również konieczna będzie korekta wydatków.  

Korekta wydatków przez eksperta nie może przekroczyć 20% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Jeżeli, zdaniem oceniającego, więcej niż 20% wartości wydatków kwalifikowalnych będzie nieuzasadnione lub zawyżone, uznamy, że projekt nie spełnia kryterium Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków oraz prawidłowość oszacowania kwot ryczałtowych.

Uwaga!

Gdy wskutek korekty kwota dofinansowania, o którą się starasz, spadnie poniżej minimalnej kwoty dofinansowania, czyli 50 tysięcy złotych, Twój projekt nie spełni kryteriów wyboru projektów.

 

Dokumentowanie zakupu środków trwałych oraz 
wartości niematerialnych i prawnych

Sprawdzimy, czy osiągnąłeś wskaźniki ujęte we wniosku o dofinansowanie. Jeśli kupujesz środki trwałe do wniosku o płatność, będziesz musiał dołączyć protokół odbioru. W przypadku braku możliwości pozyskania protokołu odbioru przedstaw potwierdzenie zamówienia, potwierdzenie dostawy lub potwierdzenie wydania z magazynu. Gdy kupisz wartości niematerialne i prawne, dołącz protokół odbioru.

Dokument ten musi zawierać:

  • dane Twojej firmy (nazwę, numer NIP oraz adres)
  • dane sprzedawcy (nazwę numer NIP oraz adres)
  • nazwę zakupionego przedmiotu (model, markę)
  • informację stwierdzającą, że przedmiot odbioru jest nowy
  • kluczowe parametry techniczne (w przypadku środka trwałego) lub funkcjonalności (w przypadku wartości niematerialnej i prawnej)
  • datę i podpisy obu stron.

Kolejnym niezbędnym dokumentem jest ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Gdy nabędziesz środek transportu, konieczne będzie również przedstawienie dowodu rejestracyjnego potwierdzającego spełnienie warunku kwalifikowalności.

Po lewej została umieszczona grafika przedstawiająca maszynę. Obok znajdują się informacje: Potwierdzenie zakupu - środki trwałe: protokół odbioru (gdy nie można go pozyskać możesz przedstawić potwierdzenie zamówienia, potwierdzenie dostawy lub potwierdzenie wydania z magazynu), ewidencja środków trwałych, dowód rejestracyjny (jeśli zakupiony został pojazd specjalny).
Grafika przedstawia dokumenty, na których znajduje się żarówka oraz pieczęć. U góry i z boku rozmieszczone są napisy: Potwierdzenie zakupu - wartości niematerialne i prawne: protokół odbioru, ewidencja wartości niematerialnych i prawnych.

Dokumentowanie zakupu usług szkoleniowych

Aby potwierdzić wskaźniki dotyczące liczby przeszkolonych osób, dostarcz kopie certyfikatów lub zaświadczeń, które potwierdzą ukończenie szkoleń przez Twoich pracowników, a także raport imienny ZUS RCA pozwalający zweryfikować, czy w trakcie szkoleń byli oni pracownikami Twojej firmy.

Kopia certyfikatu lub zaświadczenia powinna zawierać:

  • dane podmiotu organizującego szkolenie
  • dane uczestnika
  • liczbę przeprowadzonych godzin szkolenia
  • temat i zakres szkolenia
  • podpis organizatora lub osoby upoważnionej.
Grafika przedstawia kilka osób uczestniczących w szkoleniu. W pomieszczeniu znajdują się kwiaty oraz tablica, na której narysowane są wykresy. Mężczyzna prowadzący szkolenie wskazuje jeden z wykresów. Grafice towarzyszy napis: Potwierdzenie zakupu - szkolenia: certyfikat lub zaświadczenie.

Zapamiętaj!

Jeśli nie zrealizujesz danego zadania w całości i nie udokumentujesz osiągnięcia wskaźników dla kwot ryczałtowych, dotycząca go kwota ryczałtowa zostanie uznana w całości za niekwalifikowalną.

Gdy zaplanujesz w projekcie tylko jedno zadanie i nie osiągniesz wskaźnika potwierdzającego jego realizację, umowa zostanie rozwiązana. Ta sama sytuacja może wystąpić, gdy nie zostanie zrealizowane kluczowe dla projektu zadanie.

Rozliczenie projektu metodami uproszczonymi nie zwalnia Cię z obowiązku stosowania przepisów prawa, których jesteś obowiązany przestrzegać jako przedsiębiorca, na przykład ustawy o rachunkowości czy o podatku VAT.

Zdjęcie przedstawia pomieszczenie wypełnione ludźmi. Na pierwszym planie widoczna jest wizażystka malująca rzęsy siedzącej przed nią kobiety.