Nabór, jakiego jeszcze nie było — wspieramy rzemiosło
Do 31 marca 2025 roku rzemieślnicy, działający w regionach, które podlegają transformacji, mogą składać wnioski o dofinansowanie. Firmy z województwa śląskiego otrzymają niemal 48 milionów złotych z Funduszy Europejskich.

Sprawdź, czy spełniasz te warunki
- Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną, ujętą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), która jest mikroprzedsiębiorstwem lub małą firmą. W ramach tego naboru nie ma możliwości wsparcia dla następujących form prawnych: spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek jawnych oraz innych spółek osobowych i kapitałowych.
- Przed złożeniem wniosku działałeś od co najmniej roku i w tym czasie nie zawiesiłeś działalności.
- W dniu ogłoszenia naboru, czyli 31 stycznia 2025 roku, posiadałeś już dowód kwalifikacji zawodowych w rozumieniu ustawy o rzemiośle z 22 marca 1989 roku.
- Posiadasz wolne środki w ramach pomocy de minimis.
- Nie zalegasz z płatnościami podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne ani innych należności publicznoprawnych.
- Nie jesteś wykluczony z możliwości otrzymania środków europejskich.
- Będziesz prowadził działalność na terenie jednego ze wskazanych podregionów: bielskiego, bytomskiego, gliwickiego, katowickiego, rybnickiego, sosnowieckiego lub tyskiego. Weryfikacji dokonamy na przykład na podstawie wpisu do CEIDG.


Mikroprzedsiębiorstwo zatrudnia mniej niż 10 pracowników, a jego obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 milionów euro.
Małe przedsiębiorstwo zatrudnia mniej niż 50 pracowników, a jego obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów euro.
Pomoc de minimis wynosi obecnie 300 tysięcy euro. Ta kwota nie może zostać przekroczona w okresie ostatnich trzech lat na dzień podpisania umowy dla jednego przedsiębiorstwa. Wartość przyznanej dotychczas pomocy de minimis sprawdź w bazie SUDOP.


Jak będziemy badać kwalifikacje zawodowe?
Najpierw sprawdzimy, czy Twój zawód zaliczany jest do rzemiosła, a następnie zweryfikujemy dokumenty, które dołączysz do wniosku o dofinansowanie. W przypadku spółki cywilnej musi je posiadać co najmniej jeden wspólnik.
- Jeśli ukończyłeś ponadgimnazjalną lub ponadpodstawową szkołę o profilu technicznym po 2012 roku, oprócz dyplomu ukończenia szkoły dołącz świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie lub certyfikat potwierdzający kwalifikacje w zawodzie.
- Jeśli ukończyłeś studia wyższe, dołącz dyplom oraz suplement, certyfikat lub świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie. Dokumenty te zostaną uznane tylko w przypadku, gdy wykonywany przez Ciebie zawód jest zawodem rzemieślniczym.
- Przedstaw dyplom czeladnika lub mistrza wydany przez Związek Rzemiosła Polskiego.
- Możesz także dodać do załączników dokument potwierdzający tytuł robotnika wykwalifikowanego wydany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną (OKE) lub szkołę zawodową.
Świadectwo ukończenia kursu nie wystarczy do uznania Cię za rzemieślnika, ponieważ kurs nie daje formalnych kwalifikacji zawodowych.


Jeśli nie wiesz, czy jesteś rzemieślnikiem, sprawdź listy publikowane przez cechy i izby, na przykład wykaz sporządzony przez Związek Rzemiosła Polskiego.
Wiele do zyskania

Zapamiętaj!
Podając we wniosku kwotę dofinansowania, nie zaokrąglaj otrzymanych kwot w górę — wpisz wartość do dwóch miejsc po przecinku.
Możesz otrzymać dofinansowanie na zakup nowych środków trwałych (na przykład maszyn czy urządzeń), wartości niematerialnych i prawnych (autorskich praw majątkowych, licencji, know-how i tym podobnych) oraz szkoleń. Te ostatnie muszą być niezbędne do realizacji projektu, nie mogą być jedynym wydatkiem, o który wnioskujesz, i dotyczą osób zatrudnionych przez Ciebie co najmniej od dnia szkolenia. Zwróć szczególną uwagę na to, by Twój projekt prowadził do zmniejszenia zużycia surowców, wprowadzenia czystych technologii, które zredukują ilość odpadów lub zapobiegną ich powstawaniu. Pamiętaj także o recyklingu.

W ramach zmiany profilu działalności możesz rozważyć rozszerzenie działalności o pokrewną, dotychczas przez Ciebie niewykonywaną. Musi ona jednak być zgodna z Twoimi kwalifikacjami zawodowymi jako rzemieślnika. Na przykład jeśli jesteś stolarzem i produkujesz okna oraz drzwi, zastanów się, czy opłacalne byłoby zajęcie się stolarstwem meblowym. Technik budowy, wznoszący do tej pory budynki mieszkalne, może zająć się także pracami wykończeniowymi.
Jeśli zamierzasz kupić środek transportu, pamiętaj, że może to być jedynie pojazd wskazany Klasyfikacji Środków Trwałych w grupach 743 i 760-768 lub wózek inwalidzki w ramach kategorii 790. Pojazd nie może służyć do transportu ludzi, za wyjątkiem wspomnianego wózka inwalidzkiego, oraz towarów, musi być nowy i mieć homologację dla pojazdu specjalnego. Zwróć uwagę na to, że środek transportu przerobiony na specjalny środek transportu będzie uznany za wydatek niekwalifikowany (brak możliwości dofinansowania).
W przypadku zakupu dronów nie mogą one służyć do celów transportowych.

Za niekwalifikowalne będą uznane między innymi:
- Podatek VAT.
- Zakupy w formie leasingu.
- Roboty i materiały budowlane.
- Zakup nieruchomości.
- Koszty przyłączenia sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, gazowych i innych.
- Wydatki związane z paliwami kopalnymi. Wyjątkiem są sytuacje, gdy nie istnieje alternatywa.
- Wkład niepieniężny.
- Koszty, które nie są należycie udokumentowane.
- Koszty, w przypadku których nie dotrzymasz wskaźników produktu lub rezultatu albo naruszysz warunki naboru oraz umowy.
W projekcie wskaż maksymalnie 10 zadań, które będą rozliczane na podstawie kwot ryczałtowych. Szczegółowe informacje znajdziesz w Instrukcji wypełniania i składania wniosku. Możesz zdecydować się na wykorzystanie opcji płatności pośrednich. Informacje na ten temat znajdziesz we wzorze umowy.
Pamiętaj o terminach
Wniosek o dofinansowanie składa się przez Internet w Lokalnym Systemie Informatycznym 2021. Pamiętaj, że każda firma może złożyć tylko jeden wniosek. Nie musisz go podpisywać, tak samo jak dokumentów, które dołączysz. Zwróć uwagę na czas składania wniosków. Ważna jest każda sekunda. Jeśli zrobisz to zbyt późno, system zablokuje możliwość przesłania wniosku- masz czas do 31.03.2025 r. do godz. 23:59:59. Z jeszcze jednego powodu nie powinieneś robić tego w ostatnim momencie — wsparcie techniczne zapewniamy do godziny 15.30. Nie ma możliwości edycji wniosku po przyjęciu go przez pracownika Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości. Możesz go jedynie wycofać. Robi się to, wysyłając pismo za pomocą platformy ePUAP lub e-Doręczenia. Wszystkie awarie należy zgłaszać na adresy lsi2021@slaskie.pl oraz ami.fesl@scp-slask.pl. Wyślij wiadomość na oba adresy równocześnie, nie zapomnij o zrzutach ekranu, które potwierdzą awarię. Zestawienie wszystkich niezbędnych elementów zgłoszenia znajdziesz w „Regulaminie wyboru projektów”.
Projekt będziesz musiał zrealizować w ciągu 12 miesięcy od momentu podpisania umowy. Termin ten jest przedłużany jedynie wyjątkowo, gdy wymaga tego charakter inwestycji. Jeśli zamieścisz tę informację we wniosku, zostanie oceniona podczas wyboru projektów. W innych przypadkach musisz mieć zgodę Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości na wydłużenie terminu realizacji projektu.

Załączniki są istotne

W momencie składania wniosku musisz dołączyć co najmniej jeden poprawny obowiązkowy załącznik. Jednak postaraj się złożyć wszystkie — w ten sposób zwiększysz prawdopodobieństwo spełnienia kryterium, a także przyspieszysz ocenę nie tylko swojego, ale wszystkich wniosków. Dzięki temu szybciej uzyskasz dofinansowanie.
Forma prawna — jeśli prowadzisz spółkę cywilną, musisz przesłać jej umowę wraz z aneksami. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej pomijasz ten załącznik.
Dokumenty finansowe za ostanie trzy lata — dodaj PIT-y lub pełne sprawozdanie finansowe (bilans oraz rachunek zysków i strat) potwierdzone przez kierownika jednostki. Dołącz także sprawozdania skonsolidowane oraz sprawozdanie biegłego rewidenta, jeśli jesteś zobowiązany do ich sporządzania.
Dokumenty potwierdzające finansowanie — ich katalog jest zamknięty. Mogą to być: wygenerowane automatycznie wyciąg z rachunku bankowego lub potwierdzenie posiadania środków, zaświadczenie albo opinia bankowa, promesa kredytowa lub promesa pożyczki inwestycyjnej, kredyt obrotowy albo kredyt na rachunku bieżącym, umowa zawarta na kredyt obrotowy czy lokata.
Formularz pomocy de minimis — nie musisz go podpisywać.
Formularz Oceny Oddziaływania na Środowisko — jeśli kupujesz wyłącznie sprzęt, urządzenia czy oprogramowanie, wypełniasz tylko część formularza. Szczegóły znajdziesz w „Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie”. Tego załącznika również nie musisz podpisywać.
Oferty potwierdzające oszacowanie kwot ryczałtowych — dołącz dwie oferty dla każdego wydatku.
Dowód kwalifikacji zawodowych rzemieślnika — pamiętaj, że do rzemiosła nie zalicza się działalności handlowej, usług hotelarskich, działalności transportowej, usług leczniczych oraz działań wykonywanych przez przedstawicieli wolnych zawodów, artystów plastyków i fotografików. Pozostałe załączniki dodajesz tylko wtedy, jeśli dotyczą Twojej firmy lub Twojego projektu.
Chcesz otrzymać, jak najwięcej punktów? Skorzystaj z porad zamieszczonych w naszym artykule Transformacja – Twój przepis na sukces w nowym naborze dla rzemieślników, gdzie omawiamy kryteria wyboru projektów.